3 trupe de văzut la Festivalul Balkanik

Festivalul muzicii & culturii balcanorientale a ajuns la a șaptea ediție, iar anul ăsta se mută la Gara Băneasa din București, undeva lîngă Casa Presei. Iată cel puțin trei motive să mergi acolo weekendul ăsta. Muzicale, pentru că altfel vei mai avea parte de un tîrg meșteșugăresc, ateliere, proiecții de film și expoziții.

Vineri, de la 19:30 urcă pe scenă grupul polonez Dikanda, despre a căror muzică Ania Witczak (fondatoare și prima voce) spune că e „o expresie a morții și vieții, a dorinței și singurătății în același timpˮ. Dovada stă în ritmurile cînd frenetice, cînd nostalgice, la vioară, acordeon & tarabane, iar influențele sonore trec granița poloneză către Grecia, Turcia și Orient, dar poate și spre țările nordice.

Pentru mîine, de la 21:30, de neratat Barcelona Gipsy balKan Orchestra (și-au schimbat numele din Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra) ale căror preocupări sunt jazz-ul manouche, lăutăreasca sau klezmer – muzica evreilor așkenazi inspirată din muzica populară românească. Colectivul s-a conturat în 2012, la Barcelona, cînd mai mulți muzicieni care performau de Ziua Internațională a Romilor s-au hotărît că ar fi o idee bună să cînte împreună.

Iar duminică, negreșit, Yasmine Hamdan (de la 21:30) (foto), despre care ar însemna s-o subestimez dacă aș spune că a devenit celebră după ce piesa ei „Halˮ a apărut pe coloana sonoră a filmului Only Lovers Left Alive, regizat de Jim Jarmusch. Libaneza e mai mult de-atît. Are două albume solo și alte trei împreună cu Soap Kills, proiectul trip-hop început cu Zeid Hamdan (nicio legătură de familie) la Beirut în 1998.

Dacă acolo muzica era ceva mai dulceagă, singură a insistat pe spectacolul vocii, iar texturile electronice au devenit ceva mai psihedelice și riguroase. Azi trăiește la Paris și înregistrează la casa de discuri belgiană Crammed, unde a scos primele două albume, Ya Nass în 2013 și Al Jamilat anul ăsta. Intensă, poetică și, cum era firesc datorită originilor geopolitice, politică pe alocuri, Hamdan e nu doar o experiență sofisticată, ci și o punte către muzica underground arabă.

Programul complet, aici
Fotografie de Tani Feghali