Fresh & trending: Curentul artistic NEEN

Arta contemporană e un subiect complex și controversat, o lume mai degrabă ermetică, dar în același timp o industrie care învîrte sute de milioane de dolari după niște reguli ale jocului pe care unii dintre noi le compară cu specula. Dincolo de discuțiile aprinse despre ce e și ce nu e artă, încerc să mă poziționez mai mult sau mai puțin neutru: recunosc ce-mi place, nu subestimez ce nu-mi place. Așa că, dacă ajungi prin vreo galerie în viitorul apropiat și ai nevoie de un subiect de conversație, poți lejer porni o discuție despre NEEN, o mișcare începută de grecul Miltos Manetas în primăvara anului 2000 și care la începutul acestui an a fost numită, oficial, ca fiind un curent artistic în sine.

Lev Manovich (2003)

Numele l-a costat pe Manetas 100.000$ și sarcina găsirii acestuia a picat pe Lexicon Branding (agenție care a dat de-a lungul timpului și nume celebre, precum Powerbook, Pentium, Blackberry, Compaq sau Dasani), variantele finale fiind Telic, Esc și NEEN. Grecul l-a ales pe cel din urmă, avînd cîteva motive serioase s-o facă: în limba greacă veche înseamnă „chiar acumˮ, iar corespondentul numeric e 5555.

Orașul curentului e Los Angeles, iar dintre artiștii care au făcut parte din mișcare încă de la început sunt Nikola Tosic, Rafaël Rozendaal, Mai Ueda și Andreas Angelidakis. La NEEN însă au luat parte și designeri web, animatori, developeri sau creatori de software. Dar ce fel de artă e NEEN? Digitală – net art, mai exact. De la ce a pornit? De la ideea că viața noastră e dominată de ecrane – unele lucrări care fac parte din curent sunt site-uri „de unică folosințăˮ, altele colaje digitale care includ referințe de la jocuri video la site-uri de pariuri la YouTube sau Flickr și așa mai departe. Metafore ale vieții digitale comerciale pe care abia o începeam sau, mai nou, pe care o trăim.

Falling falling, de Rafaël Rozendaal (2011)
Void Gaze, de Jeremiah Johnson (2011)
R G B w e b d r o i d s 2, de Mauro Ceolin (2009)

Găsești un eseu cu mai multe informații despre curent aici.

Fotografie principală: Casino, de Andreas Angelidakis (2012, randare 3D)